Virtual Reality

Virtual reality, på svenska virtuell verklighet, är en datateknik som simulerar en miljö som kan vara antingen verklig eller overklig och ger känslan av att du som användare befinner dig där. Datatekniken skapar en värld med konstgjorda upplevelser som till exempel lukt, syn, känsel och hörsel. Denna virtuella verklighet kan du uppleva genom att ta på dig ett par så kallade VR-glasögon. Tekniken för att skapa en virtuell värld har funnits länge men det är först nu, under de senaste åren, som tekniken har fått sådan finess att en fungerande virtuell värld har kunnat skapas där du som användare upplever att du befinner dig dig även mentalt. 

När du är inne i en virtuell verklighet befinner sig ditt fysiska jag, det vill säga din kropp, kanske hemma i soffan medan ditt mentala jag befinner sig på en helt annan plats. När du tar på dig ett par virtual reality-glasögon förflyttas ditt sinne till en värld som är helt skild från den du är van vid och den vanliga världen försvinner från ditt medvetande. Efter tiotals år av experiment och försök att skapa virtuella världar har nu marknaden exploderat med VR-glasögon. Dessa kan användas bland annat vid forskning, utbildning, design, konstruktion, träning och inom spelindustrin. 

Historia bakom Virtual Reality 

Redan år 1938 dök virtual reality upp som en idé då den franska poeten, dramatikern och skådespelaren Antonin Artaud beskrev teatern som ett verktyg för att skapa en konstgjord värld. Det dröjde dock ända till år 1962 innan världens första maskin som kunde skapa en virtuell verklighet dök upp. Denna maskin kallades Sensorama och var en sorts videospelare som visade 3D-filmer samtidigt som användarens upplevelse förstärktes med dofter, ljud och luftpustar. Idén var född, och prövad, men Sensorama blev aldrig någon vidare succé. Istället dröjde det till 1990-talet innan skapandet av en en virtuell värld kom upp på agendan igen. 

Headset skapar Virtual Reality 

Datateknikens snabba framfart ledde till att det plötsligt gick att tillverka virtual reality-headsets och den virtuella miljön började långsamt krypa närmare människors vardag. Grafiken och själva mjukvaran hade dock fortfarande en del brister och inte förrän på 2010-talet började flera av marknadens jättar inom spelutveckling satsa på att förbättra tekniken. Företaget Oculus Rift blev ledande i utvecklingen och köptes sedan år 2014 upp av Facebook för den osannolika summan på två miljarder dollar. VR-glasögon togs fram som kunde skapa ett skenbart synfält runt personen som bar glasögonen. Den virtuella världen begränsades dock av att glasögonens skärm inte hade samma bredd som användarens synfält. 

Användningsområden för Virtual Reality 

De flesta har kanske endast hört om virtual reality i spelsammanhang men VR-glasögonen har även andra användningsområden. Tekniken har under de senaste åren börjat användas vid utbildning och träning av till exempel soldater. Den konstgjorda världen gör att man kan simulera en stridssituation som är både billigare och säkrare än en riktig strid. Tekniken har även visat sig hjälpa patienter som lider av till exempel kronisk smärta eller brännskador då man i virtuella världar till en viss grad kan koppla bort att man känner smärta. VR-glasögon används även inom vården vid utbildning av läkare då de till exempel kan öva på operationer genom en simulerad operationssal. 

Hur fungerar Virtual Reality? 

Tekniken som ligger bakom VR-glasögonen är i grunden relativt simpel. Skärmar framför ögonen skapar 3D-bilder med djup. En accelerometer som registrerar användarens rörelser finns fastsatt i glasögonen vilken ser till att man kan röra sig i den virtuella världen. Hjärnan blir lurad att tro att bilden framför ögonen är en verklig värld. Vi människor har vad man kallar djupseende, vilket betyder att våra ögon ser världen från två lite skilda vinklar. VR-glasögonens två skärmar återskapar fenomenet att våra ögon ser bilder från olika vinklar genom att bilden i den virtuella världen visas från olika håll framför våra ögon. 

De något olika perspektiven som våra ögon ser gör att vi får intrycket av att det vi ser är verkligt. Känslan som glasögonen ger påminner om det djup som vi ser i den riktiga världen. Trots att bilderna som visas i VR-glasögonen egentligen är platta luras hjärnan till att tro att vi befinner oss i en verklig, tredimensionell värld där vi har samma typ av djupseende som i den verkliga världen. Headseten lurar dessutom hjärnan på fler sätt genom att till exempel simulera blåst eller spruta ut dofter. När fler sinnen blir lurade blir den virtuella världen allt mer verklig och hjärnan luras totalt. 

Sammanfattning 

Virtual reality är tekniken som vi under de senaste åren har sett allt mer av på marknaden inom flera olika områden. Trots att idén om virtuella världar har funnits sedan 30-talet är det alltså inte förrän nu som tekniken utvecklats till att bli så pass bra att idén blivit verklighet. VR-headset lurar hjärnan till att tro att den virtuella världen är riktig genom att spela på flera olika sinnen, som till exempel syn, hörsel, känsel och doft. Det finns ingen anledning att tro att utvecklingen av VR-glasögon kommer avstanna, istället kan vi nog förvänta oss att virtuella världar kommer vara en stor del av vår verklighet i framtiden.